E-paciens

Dementia I.- Általános tudnivalók
A dementia(ejtsd: demencia) lehet tünet és betegség, amit az agy organikus károsodása okoz. Vezető t...
Bővebben...
Új módszer a bőrrákok kezelésében, és az...
A malignus melanoma az egyik legrosszabb indulatú, a bőrt és a nyálkahártyákat érintő megbetegedés....
Bővebben...
Droghasználattal összefüggő problémák I.
A mesterséges kémiai anyagok az idő előrehaladtával hátráltatja a természetes megerősítéseket. Ezált...
Bővebben...
Mit is kérdez a doktor? Jajj! Vérzek !
A vér egy misztikus, félelmet keltő dolog. Főleg meg, ha belőlünk ered. Az is ijesztő, ha elvágjuk a...
Bővebben...
Érdekes összefüggések a dohányzás és fül...
A dohányzás káros hatásairól már több ezer tanulmány, felmérés, cikk, stb. született. A fül- orr- gé...
Bővebben...
Az Omega-3 zsírsav, fél egészség
Olvasóink értékelése: / 7
ElégtelenKitűnő 
Táplálkozás
Írta: Laczkó Gergely   
2009. május 14. csütörtök, 08:24

 

Sokat hallottunk már az Omega-3 zsírsavak jótékony hatásáról. Már régebben is köztudott dolog volt, miszerint ezen zsírsavak fogyasztása a szív és érrendszeri megbetegedések rizikóját csökkentik. Az elmúlt években azonban a kutatók szorgos munkájának köszönhetően egyre több betegség kerül napvilágra, amelyekre a többszörösen telítetlen zsírsavaknak jótékony hatásal van.

Egy svéd tanulmány szerint a heti egyszeri olajos hal fogyasztása csökkentette a krónikus szívelégtelenség rizikóját azokhoz képest, akik egyáltalán nem, vagy csak kevés olajos halat fogyasztottak. A tanulmány közzétette, hogy az átlagosan 0.36 g/nap omega-3 zsírsav fogyasztása 33%-kal csökkentette a szívelégtelenség valószínűségét a kontroll populációhoz képest. Az is kiderült, hogy akik 3 vagy többször fogyasztottak olajos halat egy héten, azoknál már nem volt kimutatható előny a szívelégtelenség rizikója ellen.

Hasonló témájú amerikai tanulmányok nem tudtak ilyen jó eredményről beszámolni. A kutatók ezt azzal magyarázzák, hogy a halfogyasztási szokásokban nagy különbségek vannak. Míg az amerikai népesség főleg lazacot és tonhalat fogyaszt, addig Svédországban a heringet és a makrélát részesítik előnyben. Ezen utóbbiak sokkal nagyobb mennyiségben tartalmaznak omega-3 zsírsavakat. Ez lehet a magyarázata a tapasztalt különbségnek.

Egyéb kutatások a többszörösen telítetlen zsírsavakkal kapcsolatban kimutatták, hogy azoknak protektív hatása van az oxigén szabad gyökök okozta károsodásokkal szemben is. Továbbá olyan mechanizmusokat fedeztek fel, miszerint ezek a zsírsavak olyan molekulák termelését gátolják, amelyek a gyulladásos folyamatokat segítik elő, ezáltal védik a sejteket az idő előtti pusztulástól.

Ez alapján egy sor betegségben bizonyították protektív szerepüket, úgymint Alzheimer-kór, korai makula degeneráció, retinitis pigmentosa, idegsejtek ischemiás károsodása, különböző pszichiátriai betegségek: öngyilkossági hajlam, bipoláris depresszió, borderline személyiségzavar. Javítja a memória- és figyelemzavaros betegek teljesítményét is. Ezen betegségek mind összefüggésbe hozhatók a sejtek pusztulásával, anyagcserezavarukkal, amelyre jótékony hatása van az omega-3 zsírsavaknak.

(A cikk a Heartwire, a Neuroscience és az Archives of Ophtalmology folyóiratok alapján készült)

 

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés

Rovatszerkesztő:

Laczkó Gergely

70_4a42a966c696a
DEOEC ÁOK
szigorló

A Szívünk Napja Debrecen

A Debreceni Szívünk Napja
Az epaci
támogatásával!